Začínáte přemýšlet, na jaké zájmové kroužky své dítě zapíšete? Děti by se měly hýbat alespoň 3 hodiny denně, proto by mezi nimi určitě měl být nějaký pohybový. Dotazníkové šetření iniciativy Vím, co jím a piju, na které v rámci projektu Fandíme zdraví odpovědělo 4 710 žáků, přitom ukázalo, že namísto pohybu téměř polovina dětí tráví 2 a více hodin denně u počítače. Aktivní pohyb formou kroužku má mimo školu 62 % dotázaných školáků, ve škole pak 40 % z nich. To však nestačí!

Proč se děti málo hýbou?

To, že se děti pohybují méně než dříve, je fakt. Důvody jsou přitom zřejmé. „Ubývají plochy pro spontánní a bezpečný pohyb, rodiče se bojí o bezpečnost dětí a často nemají čas pro společný pohyb s dětmi. Pohybové kroužky jsou často drahé a počítač nikoho k aktivnímu pohybu nepřivede,“ vyjmenovává příčiny Ing. Petr Havlíček, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju. I když se může zdát výčet důvodů zbytečný, právě on je základem pro změnu.

Jak naplánovat pohybové aktivity dětí? Postavte pohybovou pyramidu

Základem pohybových aktivit by měl být pohyb nízké intenzity (chůze, nákupy, domácí práce), kterým by děti měly strávit 60–90 minut denně.

Druhé „patro“ tvoří střední intenzita, tedy rychlá chůze, jízda na kole nebo bruslích v nenáročném terénu a hry, u kterých se děti příliš nezadýchají. Těm by se žáci měli věnovat minimálně 40–60 minut denně.

Vytrvalý běh, soutěže nebo vytrvalostní plavání počítáme do intenzivního pohybu. Toho by děti měly mít nejméně 20–30 minut denně.

Jako špičku pyramidy si pak můžeme představit sprint, běh do kopce nebo rychlé plavání. Tedy pohyb, u kterého se výrazně zpotíme a zadýcháme. Díky vysoké intenzitě stačí opakovaný pohyb po dobu 10–20 sekund.

FZ pyramida pohybu

6 tipů jak vybrat sport

  • Výběr přizpůsobte přání, schopnostem a zájmům dítěte.
  • Důležité je, aby dítě sport bavil a chodilo na tréninky rádo; vyzkoušejte proto klidně více aktivit.
  • Pokud si nejste jisti, zvolte všeobecnou přípravu (např. atletiku).
  • Pro předškoláky je nejvhodnější všeobecně rozvíjející disciplína (např. Sokol).
  • Navštivte sportanalytika, který na základě jednoduchých pohybových testů poradí, k čemu má dítě předpoklady.
  • Přihlédněte k finančním a časovým možnostem rodiny.
  • Jděte dětem vzorem, ve volném čase sportujte s nimi.

Jak upravit jídelníček sportovců?

Pohyb je jen jednou částí rovnice, ve které tvoří druhou stranu jídelníček. „Výživu dětí je důležité přizpůsobit nejen z pohledu potřeby energie, ale také důležitých živin. Jídelníček atleta, u kterého je kladen důraz na štíhlost, bude jiný než u hokejisty zaměřeného na získání svalové hmoty a sílu. Co mají ale sporty společné je fakt, že je nutné upravit jídelníček před, během a po výkonu a že vyšší energetický výdej vyžaduje zvýšený příjem tekutin,“ vysvětluje odborná garanta iniciativy Vím, co jím a piju PhDr. Karolína Hlavatá, PhD. Zatímco u krátkodobých výkonů přitom stačí obyčejná voda, u déletrvajících aktivit je vhodnější vodou ředěný džus nebo mírně slazená minerální voda. Tekutiny je vhodné dodávat organizmu nejen před a po výkonu, ale také během něj.

FÁZE DOPORUČENÍ
před sportem ·         jíst naposledy hodinu před cvičením

·         obecně: zaměření na sacharidy a bílkoviny

·         příklad: banán a jogurt, chléb se sýrem a zeleninou

·         u dlouhodobých výkonů si děti mohou dát 30 minut před zátěží cukry, např. formou džusu nebo sušeného ovoce

v průběhu sportu ·         u dlouhodobých výkonů možné doplňovat energii v průběhu

·         obecně: lehce stravitelné jídlo v malém množství

·         příklad: obilninové tyčinky, sušené ovoce, oříšky

bezprostředně po sportu ·         obecně: jednoduché cukry

·         příklad: ovoce, jogurtové mléko

hodinu po sportu ·         obecně: bílkoviny, komplexní sacharidy

·         příklad: ryba s bramborem a zeleninou, kuřecí maso s rýží a zeleninou, tofu s pohankou a zeleninou, obložené celozrnné pečivo

Základní informace k projektu Fandíme zdraví

Společnost Vím, co jím a piju o.p.s. za podpory Ministerstva zdravotnictví ČR v letech 2016 a 2017 realizuje pilotní program pro základní školy „Fandíme zdraví“, který je zaměřen na podporu správné výživy a pohybových aktivit žáků základních škol. Program nabízí  pomocnou ruku vedení škol, zřizovatelům, pedagogům, ale také kuchařkám a vedoucím školních jídelen, tedy těm, kteří mají zdraví dětí ve svých rukou. Celý program vychází z předpokladu, že by školní prostředí mělo komplexně podporovat správnou výživu a vhodné pohybové aktivity v průběhu pobytu dětí ve škole. Program nabízí možnost, jak komplexně podpořit snahu o průběžné zlepšování stravovacích návyků žáků, zvyšování kvality školního stravování i rozšíření pohybových aktivit. Cílem je motivovat, inspirovat, začlenit do výuky nové edukativní materiály, realizovat praktické semináře pro pedagogy, žáky i zaměstnance školních jídelen a besedy pro rodiče žáků ZŠ. Součástí programu je nezávislý audit školy v oblasti výživy a pohybu a závěrečné hodnocení. V programu je ve školním roce 2016-2017 zapojeno celkem 8259 žáků z 16 škol z Hl. m. Prahy, Středočeského kraje a Jihočeského kraje.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s